Uncategorized

De ce avem nevoie de glucide in alimentatie?

Glucidele, numite si carbohidrati sau hidrati de carbon, reprezinta cea mai accesibila sursa de energie pentru organism, asigurand 50-55%

din aportul energetic total. Desi cantitativ glucidele organismului reprezinta numai 0,3% din greutatea corpului, importanta lor este extrem de mare, avand un dublu rol: energetic si structural.

Glucidele sunt utilizate pentru mentinerea temperaturii corporale si intretinerea functiilor vitale si asigura energia pentru eforturile musculare. Sistemul nostru nervos, creierul si alte organe cum ar fi inima, plamanii, rinichii, intestinul si celulele sanguine au in mod special nevoie de glucide si nu pot functiona normal fara acestea. Pe langa rolul de combustibil pentru toate celulele, glucidele participa si la alcatuirea membranelor celulare, a tesutului conjunctiv si de sustinere, a tesutului nervos, precum si a unor componente cu rol functional de baza, cum sunt hormonii, enzimele si anticorpii.

Exista mai multe tipuri de glucide:

1. Glucidele simple

In aceasta categorie se disting monozaharidele (formate dintr-o molecula elementara) si dizaharidele (doua molecule asociate). Aceste zaharuri se numesc “rapide”, deoarece sunt absorbabile imediat in sange. Toate, cu exceptia fructozei, au inconvenientul de a stimula prea brusc mecanismele reglarii glicemiei (secretia de insulina) si de a nu potoli senzatia de foame pentru perioade indelungate de timp. Absorbtia fructozei este la fel de rapida ca a glucidelor simple, dar doar jumatate din cantitatea de fructoza este utilizata imediat, iar cealalta jumatate este stocata sub forma de glicogen. Din acest motiv ingestia sa nu declanseaza secretia de insulina.

monozaharidele:

glucoza este putin regasita in stare libera in alimente, intra in compozitia a numeroase alte glucide. Glucoza este combustibilul principal al corpului uman si element de baza al glicogenului.

fructoza, prezenta in miere si in fructe, participa alaturi de glucoza la

formarea zaharozei.

galactoza intra in compozitia lactozei (zaharul din lapte), in asociatie

cu glucoza.

dizaharidele:

zaharoza, sau zaharul obisnuit, cel mai raspandit in natura, este compus dintr-o molecula de fructoza si una de glucoza. Poate fi obtinuta din sfecla si trestia de zahar. Se gaseste in fructe si legume.

lactoza, glucid prezent in lapte si produsele lactate.

maltoza se gaseste in cereale si bere.

2. Glucidele complexe

Sunt numite si polizaharide sau “glucide lente”, deoarece se absorb in mod progresiv in intestin. Ele trebuie sa se descompuna, intr-o prima faza, in molecule glucidice elementare (glucoza, fructoza si galactoza) inainte de a fi absorbite. Productia de insulina este mai bine reglata in urma consumului glucidelor lente, deoarece eliberarea de mici molecule de glucoza in sange este progresiva in timp. Glucidele complexe furnizeaza pe langa energie (glucoza) si alte elemente nutritive. Polizaharidele sunt glucide compuse din mai multe molecule de monozaharide asociate. Principalele polizaharide digerabile sunt:

amidonul: prezent in alimentele de origine vegetala, cum ar fi cerealele, leguminoasele, cartofii si anumite fructe (banane, castane).

glicogenul: glucid de origine animala, constituind o parte a rezervelor de energie stocate in ficat si in muschi. Este compus dintr-un lant de mai multe molecule de glucoza. Aportul alimentar de glicogen este aproape nul, dar organismul este capabil sa il produca si sa il foloseasca in perioadele interprandiale.

 

De unde ne procuram glucidele?

In „Ghidul pentru alimentatia sanatoasa” Ministerul Sanatatii spune ca sursele alimentare de glucide sunt variate, iar glucidele se gasesc in diferite proportii in alimentele dulci. Glucidele simple (mono- si dizaharide) sunt absorbite ca atare si apoi sunt disponibile ca sursa de energie in organism, iar cele complexe (oligo- si polizaharide) sunt mai intai transformate in glucide simple si apoi absorbite.

Acest lucru sta la baza indexului glicemic al alimentelor. Fructele, mierea de albine, siropurile sunt alimentele care contin in cantitate mare glucide simple, in timp ce glucidele complexe sunt continute in special in cereale si legume. S-a crezut anterior ca o anumita cantitate de glucide are acelasi efect asupra cresterii glicemiei, indiferent de sursa alimentara de provenienta. Aceasta conceptie a fost infirmata de studii actuale, care demonstreaza, de exemplu, ca 30 g de glucide din paine nu au acelasi efect asupra glicemiei ca 30 g de glucide din fructe sau din paste fainoase. Glucidele din painea alba sunt glucide rafinate, obtinute prin prelucrare, prin urmare cu structura simpla; ele vor creste mai rapid glicemia decat glucidele din pastele fainoase sau din painea intermediara sau neagra, care contin glucide complexe.

Citeste mai mult: http://www.prokid.ro/alimentatie/sfaturi_pentru_alimentatie/de_ce_avem_nevoie_de_glucide_in_alimentatie_-1678/#ixzz3v2LIa6FZ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *